رژیم کم پروتئین دردوره ی بارداری  وخطر ابتلا کودکان  به دیابت درآینده

 میلیون ها نفر از دیابت در سراسر جهان رنج می برند. بخصوص افزایش ابتلا به دیابت نوع 2 با افزایش چاقی درجهان وتغییردررژیم غذایی مرتبط است. علاوه بر استعداد ژنتیکی  ابتلا به دیابت  شواهد  نشان داده است محیط  زیستی که جنین درآن رشد  می کند(رحم مادر) در ابتلا به این بیماری  موثر است، دریک مطالعه ی جدید که در مجله ی Clinical Investigationمنتشر گردید به رژیم غذایی مادر درحین بارداری اشاره شده است، در این تحقیق مشخص گردید رژیم  کم پروتئین مادر درطی دوران  بارداری می تواند  نوزاد  او را در معرض  خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 در مراحل بعدی زندگی قرار دهد.

دکتر Mizrachiو همکارانش از دانشگاه  میشیگان نشان دادند در نوزادان  موشهای ماده ای  که با رژیم کم پروتئین درطی دوران بارداری تغذیه می شوند نسبت به نوزادان موشهای بارداری که یک رژیم  غذایی نرمال دارند مقدار انسولین ترشح شده و تعداد سلولهای بتا کمتر است.

 علاوه براین در بزرگسالی  ترشح انسولین توسط سلولهای βدرفرزندان مادرانی که در دوره ی بارداری  تحت  رژیم کم پروتئین بودند،  دچار اختلال می شود.

اختلال عملکرد  سلولهای βدرفرزندان مادرانی که با رژیم کم پروتئین در بارداری تغذیه می شوند با تغییر دربیان  میکروRNAها ومسیرهای اتوفاژی  درارتباط است.

نکته ی مهم اینکه فعال شدن  مسیرهای  اتوفاژی  در دوران  جنینی  موجب بازسازی  عملکرد  سلولهای  βدرفرزندان مادران تغذیه  شده با رژیم  کم پروتئین  می شود.

این تحقیق دیدگاه جدیدی را به تأثیر رژیم غذایی مادر بر نوزاد  او بوجود آورده است.  نتایج این تحقیق نشان می دهد وجود مقادیر کم پروتئین درغذای مادر دردوره ی بارداری می تواند  حجم سلولهای بتا و عملکرد آنها را در نوزادان  تغییر داده و آنها را در معرض خطر ابتلا به دیابت  نوع 2 قرار دهد.

منبع : www.medicalnewstoday.com/releases/281940.php